Stark, Glad och Frisk 076-853 62 07 info@ptbyphilip.se

Vad är ditt nyårslöfte? Hur kommer det sig att så många just satsar på träning och hälsa? Själv ska jag lära mig laga gourmet-mat och bättra på mitt gitarrspelande! Häng med när jag snackar om motivation till just träningen och hälsan inför det nya året.

Alla vill ju må bättre?

Det finns ett talesätt som bygger på hur dina inre omständigheter reflekterar sig på den yttre världen, eller att du får det du oftast ger. Så är det lite med hälsan och välbefinnandet. Om du tar hand om din kropp med träning, kost och sömn kommer du generellt att må bättre. Detta visar sig bland annat i din viljestyrka, koncentrationsförmåga och upplevda stress. Sedan gäller det att inte enbart träna för utseendet för att maximera välbefinnandet men gärna också utöva aktiviteter utanför gymmet som stimulerar vår hjärnas kreativitet & logiska tänk. För detta kan man spela spel som schack, sudoku, alfabet men också utöva ett instrument, teckna eller helt enkelt läsa en stimulerande bok (med ett relevant innehåll).

Hur kommer jag igång?

De allra flesta blir inspirerade av någon förebild innan de beslutar sig för att ta sig an utmaningen i fråga. Inspirationskällan agerar som en slags ledare som vi kan se upp till och formger vår plan. Vad som är viktigt att komma ihåg är att du behöver en plan anpassad för dig och din livssituation. Det som funkar för den där begåvade personen på framsidan av tidningen kanske är helt fel sätt för dig att gå till väga i dagsläget. Träffa en personlig tränare eller sök upp kunskap relevant för dig för att lyckas på bästa sätt.

Är du medveten om att du vill detta?

  • Känner du dig orkeslös?
  • Tappar lätt fokus och blir stressad över små saker?
  • Har svårt att somna på nätterna trots att du är dödstrött men kan inte slappna av i strömmen av tankar och känslor?
  • Vet att du borde sluta med nikotinet men finner för stor tröst i det lilla för att släppa taget?
  • Andfådd av att gå upp för två våningar?
  • Dålig disciplin och förmåga att planera?

Först behöver du identifiera problemet. Det kanske presenterar sig som en främmande känsla som tar sig i uttryck i form av stress, obehag, irritation men vilket senare påverkar ditt handlingstagande som blir till dina vanor. Du behöver alltså rikta uppmärksamhet inåt och verkligen förstå vad som händer på insidan för att se hur det reflekterar sig utåt. Det är jätteviktigt att ha den kommunikationen med sig själv. Ett sätt att jobba på detta är ”meditation” och ”mindfulness filosofi” och även om jag tycker detta är användbart så finns det andra praktiska sätt att utöva det i vardagen.

Jag vet att jag vill

Det glädjer mig att höra att du känner dig redo att börja jobba på ditt mål! Men glöm inte att det är viktigt under resans gång att du fortsätter föra det resonemang med dig själv som jag gjort ovan och konstant påminna dig själv om varför detta är viktigt för dig. Du behöver se hur frånvaron av träning påverkar ditt liv och du behöver vara lika uppmärksam på hur det förändrar saker i kontrast. Ta det inte för givet att vara motiverat av det ytliga. Likt materiellt välstånd och pengar. Var delaktig i processen och när din förståelse fördjupas för det du gör kommer även din trofasthet till träningen att stärkas.

 

Kontakta mig

Instagram

Facebook