Stark, Glad och Frisk 076-853 62 07 info@ptbyphilip.se

Periodisk-Fasta är en diet-metod jag tidigare använt mig av med start för många år sedan. Jag upptäckte att metoden särskilt var användbar i ett par hänseenden som jag tycker passar bra att dela med mig av här strax innan Jul. Att notera är att fasta framförallt är en metod för dig som har extremt hög aptit eller behöver gå ned i vikt. Detta är i de flesta fall inte ett sätt för dig som försöker gå upp markant i vikt, men läs gärna inlägget ändå och samla kunskap till hjärnbanken. Den du är idag är inte nödvändigtvis samma person med lika behov om ett år. 

Periodisk-Fasta

Denna typ av fasta innebär att du periodvis undviker mat under dygnet ofta 16/8 eller 14/10 är vanligt. Minimigränsen för effekt av fastan ligger vid 12/12 där du som inte planerar för att utnyttja faste-metoden bör ligga. Fasta är ett alternativ för dig förutsatt att du har en normal dygnsrytm och livsstil som tillåter dig detta. Mitt budskap här är att det alltid är bättre att få i sig den mat som krävs totalt sett för dina resultat oavsett vilken tid på dygnet du äter den.

Vilken personlighetstyp borde fasta?

Som jag underströk i de två sista raderna i stycket ovan är det viktigt att din livsstil tillåter denna metod för att du ska dra nytta av den. Men även att du är medveten om vem du är och varför du tror att just du kan dra nytta av detta? Typiskt för ”faste-karaktären” är hög generell aptit och förmåga att äta stora mängder mat/kalorier under dygnet med en dålig aptit på morgonens tidiga timmar. Många upplever sig även högenergiska av fastans vilket kan vara ett resultat av förhöjda stresshormoner (inte nödvändigtvis negativt) men kan även i synnerhet hänga ihop med den ”detox” effekt de uppnår i frånvaro av den sämre mat de annars äter. 

Vad har fasta att erbjuda min kropp och mina resultat? 

Fastan är alltså en metod för dig som har extremt hög aptit eller behöver gå ned i vikt. Oavsett är detta i de flesta fall inte en metod för dig som försöker gå upp markant i vikt. Att undvika mat periodvis under dygnet tyglar dina hormoner med en som har extra hög relevans och heter ”Grehlin” Detta hormon styr din nivå av hunger och dämpas den, ja du förstår… I synergi med detta bidrar period-fastan till att du äter färre kalorier. Väljer du bort 4h av din vakna tid du annars äter mackor, dricker apelsinjuice och latte-drinkar sparar du minst 500 kalorier. Något jag tycker om att bidra med till denna fantastiska bieffekt är att fortsätta äta mindre, kalorisnåla måltider de första 4h efter fastan bryts. Detta sänker ditt dagliga kaloriintag ytterligare med 300-500 kalorier. 

Vad är negativt med att fasta?

Människor vars kroppar som redan är stressade med höga halter av hormoner som kortisol och adrenalin behöver äta en balanskost med regelbundet intag av bra mat. Med det sagt uppnår du självklart ett bättra hälsa om fastan hjälper dig totalt sett att äta bättre. Så vad som är negativt är svårt att svara på exakt då mycket annat i vår livsstil kan bidra värre än fastan.

Nyckeln till framgång med din kost!

Jag råder dig att använda fastan som ett verktyg i perioder och sedan pröva dig fram. Nyckeln är att finna rätt sorts mat i rätt mängd, vid rätt tidpunkt på dygnet i förhållande till din aptit och även kunna reglera detta med ett varierade behov över längre tid (läs om detta minst 3 gånger). Detta utgörs av en ständigt varierande cykel av hormoner som förändrar vår aptit, humör och motivation. Därför är det viktigt att du står öppen för nya erfarenheter och inte låser dig fast vid endast en kosthållning som för evigt skall tjäna dig. Den du är idag är inte nödvändigtvis samma person med lika behov om ett år. 

Tack för att du läste!

Kontakta mig gärna för fler svar på områden som kan hjälpa dig och din hälsa!