Stark, Glad och Frisk 076-853 62 07 info@ptbyphilip.se

Kostrådgivning – så här går det till

Kostrådgivning är något vi alla behöver för att optimera vår hälsa såväl som vårt fysiska och psykiska välmående. Vi träffas och jag lyssnar på vad du har för behov och gör en behovsanalys. Efter dina behov utarbetar jag en individuell kostplan just för dig. Vi träffas löpande och följer upp och jag dokumenterar vid varje tillfälle din utveckling. Jag kan även ge kostrådgivning online om du inte har möjlighet att träffa mig. Jag är utbildad kostrådgivare från ”Svenska Näringsakademin”.

Bygger du inte muskler?

Att träna för att bygga muskler kräver att du äter rätt i kombination med den träningsform du utövar. Äter du för lite och vill bli muskulös fungerar det inte. Äter du för mycket blir du tjock även om muskelmassan finns där under. Det gäller att hitta en balans mellan matintag och träning. Rätt sorts livsmedel är också viktigt, bra kvalitet och att laga maten själv. Äter du ute mycket får du i dig för mycket salt, socker och fel sorts fett.

Vill du gå upp eller ner i vikt?

Vill du gå upp i vikt behöver du få i dig mer energi än vad du förbrukar. Det är en förutsättning för att bygga muskler och styrka. Hitta rätt balans i mängden fett, kolhydrater och protein du intar för din kropp, samt att du utför en träningsform som passar dig. Vill du istället gå ner i vikt ska du minska på tomma kalorier som godis, läsk, glass och bakelser men också skala av en del av ditt fettintag. Träningen är ungefär densamma med vissa förändringar som främjar din förbränning. Mängden muskelmassa ger dig en högre förbränning men väger samtidigt mer än fett. Det krävs att du i förhållande till ditt mål äter och tränar i måttlig mängd. Att finna din personliga balans i kosten och träningen och se det långsiktiga målet är den enda rätta vägen för bestående resultat och välmående.

Har du dåligt immunförsvar?

Stor andel av den inflammation som sker i kroppen uppstår i mage-och tarmregionen. Här uppskattas 90% av de bakterier och sjukdomar som frodas ha sin uppkomst. Vårt immunsystem sitter alltså i magen. Dålig återhämtning är ofta ett stort problem. Att äta rätt före och efter träning är därför mycket viktigt. Direkt efter träning är kroppen nedbruten och har lättare att åka på förkylningar. Även om du inte tränar kan du med hjälp av kosten få en bättre immunhälsa och hormonsystem, dock rekommenderar jag träning för att stärka kroppen snabbare.

Sover du dåligt?

Många sover dåligt idag och att äta sömntabletter kan vara nödvändigt ibland. Men jag är av den övertygelsen att med rätt kost, där man tänker på hur mycket koffein, socker och salt, tiden på måltiden, regelbundna sovvanor i kombination med motion, kan få kroppen att ställa om och ge bättre livskvalitet. Mindfulness och meditation är områden jag rekommenderar för att få ner stressen och ta vara på dagen och leva i nuet.

Några tankar att ställa sig kan vara:

1. Vad har jag för mål med min vikt och varför vill jag gå ner eller upp?

2. Hur snabbt vill jag uppnå dessa resultat? Vad är realistiskt?

3. Vad äter jag egentligen? Är jag ärlig med mig själv?

4. Vad hindrar mig från att uppnå mina mål?

5. Hur skulle det kännas om jag träffade en kostrådgivare som gav mig en plan att följa för att uppnå mina mål?

Vill du veta mer om hur jag tänker kring kost? Vårt biologiska behov och hormonsystem? Följ min blogg! Vill du boka en tid för konsultation, kontakta mig på info@ptbyphilip.se eller +46768536207.

PRISER FÖR KOST & SAMTALSRÅDGIVNING 

1 timme – 450 kr
10 timmar – 4000 kr (spara 500 kr)
20 timmar- 7650kr (spara 1350 kr)